Opis wagi

Uniwersalne stanowisko diagnostyczne UD służy do badania nacisków zestawów kołowych w pojazdach szynowych wagonów nowo wyprodukowanych i remontowanych. Urządzenie nasze posiada aprobatę wydaną przez CBK PKP CARGO S.A. w Poznaniu. Wykonanie tego typu badań diagnostycznych narzucone jest przez metodę opisaną w normie PN EN 50215:2002.
Punkt 8.4.2. tej normy BADANIE TYPU stanowi między innymi: „Masa pojazdu i pionowe naciski poszczególnych kół na szyny powinny zostać zmierzone i uzupełnione zaświadczeniem o dokładności urządzenia pomiarowego.
Pomiary należy przeprowadzić dla masy pojazdu pustego, dla granicznego obciążenia i/albo dla obciążenia normalnego. Należy przeprowadzić cztery kolejno po sobie następujące i kompletne sprawdzenie ciężaru. W międzyczasie należy pojazd dwukrotnie poruszyć w obu kierunkach jazdy, aby wyeliminować możliwy błąd rozkładu obciążeń wynikających z tarcia. Jako wynik pomiaru należy przyjąć średnią arytmetyczną z czterech sprawdzeń ciężaru.
Masa pojazdu i obciążenia poszczególnych osi muszą odpowiadać wymaganiom kontraktu. Przy tym należy respektować następujące parametry:
- wartość minimalna i maksymalna, jak również dopuszczalna tolerancja łącznej masy pojazdu
- maksymalne obciążenia i dopuszczalna tolerancja poszczególnych nacisków kół pojazdu na szyny
- różnice obciążenia pomiędzy jedną a drugą stroną pojazdu
Ponad to jeżeli przewidują to warunki kontraktu:
- nacisk kół na jednej stronie pojazdu, porównany z wartością średnią naciski wszystkich kół, a dla pewnego określonego zestawu kołowego nacisk jednego koła na szynę porównany z wartością średnią nacisku koła tego zestawu kołowego na szynę
Parametry techniczne
1. Wymogi:
- szyna S49,
- długości odcinków dojazdowych do urządzenia 20 m.
- możliwość montażu na kanale rewizyjnym (środkowe tensometry montowane są na zewnątrz)
- odchyłka wysokości główek szyn na odcinkach dojazdowych ±1,5 mm
- przechyłka toru jednego toku szynowego względem drugiego <5 mm
- prędkość przejazdu taboru przez stanowisko < 5 km/h,
- ilość osi w wózku od 1 do 3,
- długość odcinka ważącego pojedynczej platformy ważącej 1590 mm
- warunki klimatyczne: urządzenia przytorowe: -10oC +40oC,
- zespół operatorski: +10oC +40oC
2. Parametry i pomiaru masy:
- metoda ważenia: pomiar masy całego wagonu lub sumowanie masy poszczególnych wózków (osi) pojazdu,
- w spoczynku (statyczna),
- dokładność ważenia: handlowa zgodnie z zaleceniami OIML III
3. Parametry pomiaru nacisków kół:
- metoda pomiaru statyczna, opisana w normie PN EN 50215,
- pomiar jednoczesny nacisku kół w jednym zestawie kołowym pojazdu albo w jednym wózku dwuosiowym lub trzyosiowym,
- podziałka 50 N,
- zdolność pomiarowa 150 kN na oś wózka (z rozbiciem na pomiar nacisku poszczególnych kół w osi).